Sivut

maanantai 5. kesäkuuta 2017

Fiiliksiä vegaanihaasteesta

Aloitin 11.5 vegaanihaasteen, kun pohdin lihansyöntiä ja ruokavalion muuttamista optimaalisempaan suuntaan. Olen kokeillut todella monia ruokavalioita viimeisen 10 vuoden aikana koska olen melko kokeilunhaluinen ihminen, mutta täyttä lihattomuutta en ollut vielä kokeillut. Kasvissyönti on minulle tuttua siskojeni kautta ja kasvikset ovat aina kuuluneet mun lautaselle eri muodoissa. Olin haasteeseen mennessä tehnyt jo paljon kasvisruokia ja alkuvuodesta kokeillut vegaaniutta mutta silloin en raskaan työn takia jaksanut perehtyä aineksiin kunnolla ja innostus laantui pian. Nyt kun olen ollut kotona pari kuukautta työkyvyttömyyden takia on ollut aikaa etsiä reseptejä ja tehdä ruoat alusta loppuun itse. En juurikaan käytä puolivalmisteita kuin ihan hätätapauksessa koska tykkään nähdä ja tietää mitä syön. Vaikka mun poikaystävä on sekasyöjä niin osa ruuista on maistunut hänellekin.



Lopulta vegaaniuteen hyppääminen ei siis ollut mitenkään vaikeaa vaikka luulin niin ensin. Aiemmin olin kokenut että kasvisproteiinit eivät riitä mulle jos harrastan raskasta liikuntaa vaikka uintitreeneissä tai kuntosalilla. Tällä hetkellä pyrin liikkumaan joka päivä hengästyen ja kotona teen lihasvoimaharjoittelua, venyttelyä ja joogaa. Kuitenkin suhtautumiseni liikuntaan on nyt lempeä ja eniten treenaan aivojani DNRS-harjoitteilla, jotka muuten ovat muuttaneet elämäni ihan kokonaan, nykyään olen pirteä ja iloisempi, nukun paremmin, pinna on pidempi ja masentavat ajatukset enää vain hetkittäisiä. Suosittelen menetelmän opettelua kaikille. Kirjoitan siitä lisää myöhemmin.



Eli nyt on neljäs viikko menossa ja veikkaan että vegaaniruoka jää mulle pysyväksi tavaksi syödä. Reseptejä olen etsinyt vegaani-haasteen sivuilta, ihanasta Chocochili-vegaaniruokablogista, kirjoista ja ihan omasta päästä. Lempiruokiani on esimerkiksi härkis-spagettikastike, paputortillat ja linssikeitto. Teen yleensä isomman satsin kerralla, josta syön sitten useamman päivän tai pakastan annoksia. Olen ollut hämmästynyt miten herkullista ja täyttävää ruoka on ollut. Ruokahalu on parantunut tosi paljon, varmaankin myös tupakoinnin lopettamisen jälkeen johon koukutuin viime syksynä stressaavana aikana. Paino on vähän noussut ja toivon että se pysyisi nyt korkeintaan tällä tasolla, koska ylipaino tekee minulla liikkumisesta heti raskaampaa. 


Vegaanihaasteen reseptillä rapeat linssipihvit ja valkosipulimajoneesi, kyllä majoneesiin tulee kolme desiä öljyä, mutta tosi hyvää oli. Majoneesia voi syödä myös vaikka leivänpäällisenä.





Vegaaninen jäätelö eli "nicecream", pelkkiä marjoja ja hedelmiä jäisenä blenderiin ja jälkkäri tai välipala on valmis. Nam nam. Voit käyttää banaanin lisäksi vaikka avokadoa josta tulee ihana kermainen rakenne.


Näitä ruokia tein kun halusin hoitaa ja puhdistaa maksaa, enimmäkseen keittoja ja smoothieita. Kahvissahan ei tarvitse käyttää tavallista maitoa jos se ei sovi. Kannattaa myös testata voikahvia eli bulletproof kahvia johon tulee vähän voita ja mct-öljyä. Tämä ei toki ole vegaanista mutta tilalla voi käyttää vaikka tilalla kookosöljyä.


Alla oleva kuva on otettu kun testasin Demi Auloksen yhtä reseptiä soijasuikalepadasta, oli tosi hyvää ja riitti moneksi päiväksi. Ruuat kannattaa pitää simppelinä jotta into kokata ei pääty heti alkuun. Eilen tein linssikeittoa ja huomiselle pitäisi keksiä joku mielellään uusi ruoka. Nyt on menossa tosi monien kotimaisten vihannesten kausi. Ehkäpä jotain uudesta perunasta?




Herkullista viikon alkua kaikille! Jos sulla on kivoja reseptejä niin jaa ne vaikka kommenttikentässä. Rohkeasti testailemaan eri makuja ja juttuja :)

1 kommentti:

  1. Hei! Kiva kuulla että säkin oot tarttunut vegaanihaasteeseen. Itse aloitin vegaanisen ruokavalion tammikuussa ja oon myös laajentanut sitä muuhun elämään, pesuaineisiin yms. En oo vieläkään ehtinyt edes kokeilla kaikkia hienoja vegaanisia tuotteita joita on kauppoihin tullut nyt ihan hirveesti. Mun perusruoka on sellainen että paistan pannulla kaikenlaisia kasviksia mitä kaapista löytyy, esim. parsakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, maissia jne. (mausteina yleensä korianteri, juustokumina, valkosipulijauhe, chili/paprika) ja siihen lisukkeeksi riisiä/pastaa/ohraa. Joskus heitän kasvisten sekaan kaurakerman tai tomaattimurskaa. Annoksen päälle vielä kuivattua sipulirouhetta ja ravintohiivahiutaleita. Toinen ihan lemppariherkku on nykyään itsetehdyt lohkoperunat joita saatan syödä pellillisen kerralla ketsupin, kurkkusalaatin ja ehkä vegemajoneesin kera :)

    VastaaPoista